Samstag, 8. Januar 2011

DIDAKTISK (eksperimenterende) FORLØB TIL MUSEUMSBESØG

Målgruppe:
6 børn i 5-6 års alderen
Forløbet vil strække sig over en uge(starter med at læse/lege eventyr i børnehaven og afslutter ugen med et museumsbesøg med dukkefremstilling).


Sammenhæng:
Alle børn kender til dukker, via museumsbesøget fremmes deres fantasi og kreativitet til egen fremstilling og leg med dukker. Dette skal bidrage til at børnene får en god oplevelse. Med den færdige dukke har de noget at fortælle om derhjemme. Dukken står i direkte sammenhæng til museet.
Inden besøget vil jeg forberede et eventyr, som jeg læser/leger. Jeg vælger figurer/eventyr, der findes i museet. På den måde får de succes ved genkendelse (Hänsel und Gretel).
Mål:
Børnene får en god oplevelse via museumsbesøget
Give børnene oplevelse af, at museer kan være spændende
Børnene bliver aktiv del af museumsbesøget
At fremstille en dukke i museet

Tegn:
Børnene er glad for at være der, de er interesserede
Børnene har lyst til at gå igang med at fremstille en dukke
Børn har succes, idet dukken er færdig

Tiltag:
Tilrettelægge et didaktisk forløb til dukkefremstillingen

Museumsbesøg
Organisation af materialer, helst flere forskellige ting som der kan vælges du fra (individuel dukke)
Egen gennemgang af dukkefremstillingen, hvor kan det blive vanskeligt for børnene? Hvilke materialer vil de have sjovt af at bruge?
Have en færdig dukke til inspiration og måske model

Evaluering:
Iagttage børnene under museumsbesøget. (hvad var de optaget af?, var de optaget?)
Børnene viser deres færdige dukker frem og fortæller om dem (hvem, hvordan, synes de det var et spændende besøg?, er de kommet med egne ideer? Hvad var deres inspiration, tanker til netop denne dukke?
Iagttage om børnene har det sjovt med fremstillingen af dukken (hvad var særlig spændende?, hvor opstod der problemer)



EGEN GENNEMGANG AF DUKKEFREMSTILLINGEN (Praktisk eksperimenterende forløb)

Materiale:
Styroporkugel, vat eller en kugle af avispapir
jeg tror med vat eller avispapir er det nemmere for børn at sy tråden på hovedet
Blød stof 50 x50 cm eller større
Bånd
Nål

Pind mindst 30cm



Metode:
Læg kuglen på mitten af stoffen, pak kuglen ind i stoffen og bind stoffen sammen med et bånd.


Kuglen er forsvundet og er bleven dukkens hoved.


Tag nu nålen og sy en lang tråd fast ovenpå hovedet. Dukken er allerede nu til at lege med.




Vi tager ca. 60 cm snor og former en af dukkens hænder, idet vi vikler bånd omkring et stykke af stoffet og laver en knude. (se billede). Det samme engang mere for den anden hånd. Dukken har nu tre lange tråde, to for armene og et for hovedet.


Pinden tages og hovedet bliver knudet fast i mitten. Snorene fra armene bliver anbragt til venstre og til højre af hovedet.


Hvis man nu stadig er motiveret, kan der males eller klistres øjne eller mund på eller måske også hår.

Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen