Montag, 10. Januar 2011

BIOTOP 4

Efter jul var jeg ude i min biotop, for at gå en lille tur. Det blev næsten ikke til noget, fordi der bare lå masser af sne. Jeg fik øje på harespor, men ellers var der ikke meget at se. Jeg så nogle fugle og jeg tænkte, at de nok har det svært med at få fat i noget at spise.
Denne vinter er så hårdt for fuglene, at man nok ikke vil gøre noget forkert når de får hjælp ved at finde næring.

FODRING AF VINTERFUGLE
(foderplads og mejsekugler)
Når man fodrer fugle om vinteren skal der tages hensyn til, at foderet er naturnær og afbalanceret. Hos dyrehandleren kan man købe færdige blandinger for frøædere som f.eks. bogfinken. Fugle som f.eks. rødhalsen er et insektæddene dyr, og har derfor behov for fodder-blandinger som indeholder insekter. Vigtigt er, at fuglene fodres regelmæssigt, at fodderpladsen bliver holdt ren og at rester bliver fjernet, for at mindske risiko for sygdomme.
Fodderpladser skal helst opstilles sent om efteråret, så fuglene kan vende sig til stedet. Ved opstillingen af foddepladser skal der agtes på, at katte og andre rovdyr muligst ikke kan komme til. Fodderpladsen må derfor ikke være mellem buske eller blive anbragt i tæt grenede træer.
At opleve fugle på en fodderplads om vinteren er en god start for at lære naturen og deres dyr at kende, især for børn.
Jeg vælger derfor følgende didaktisk forløb: Fremstilling og anbringelse af "mejsekugler".MEJSEKUGLERIngredienser:
Lille urtepotte Bånd til at hænge
Perle eller pind til fuglene
Fedt uden salt!
Havregryn
Korn som f.eks solsikkekerne og jordnødder
Rosiner


Fedten varmes langsom til den er flydende (må ikke koge, ellers stinker det). Havregryn og de andre kerner blandes i en skål og fedtet tilsættes. Når det er kølet lidt af, kan farsen trykkes i urtepottene. I forvejen har urtepottene fået et bånd til at hænge i grenene og en perle for at fuglene kan komme til. Nu skal det hele bare køles af til det kan hænges op.





INDHOLD
Sammen med fire børn i alderen fra 5-6år, vil jeg fremstille mejsekugler.

MÅL
-fremstille mejsekugler
-anbringelse af kuglerne
- lære noget om fugle (hvad de spiser)
- lave erfaringer med foder materialerne (fedt smelter og bliver hårdt igen)
- lave erfaringer med hvordan der omgås i køkkenet og med køkkenredskaber
- får børnene motiveret til at deltage
- skabe et fælles tredje
-skabe interesse for naturen

LÆRINGSFORUDSÆTNINGER
- alle børn kender til fugle
- børnene har været med i køkkenet før, for at være bevidst om og have en forståelse af farekilder
- børnene skal kunne holde koncentrationen

RAMMEFAKTORER
- Der skal være nok personale tilstede, så jeg ikke bliver nød til at gå fra aktiviteten
- Fremstillingen af mejsekuglerne foregår i institutionens køkken
- Anbringelse af mejsekuglerne foregår på institutionens areal
- Materialerne, redskaber og opskriften er tilstede

LÆRINGSPROCESS
- læringsprocessen foregår i samspil med andre
- pædagogen fungerer som formidler mellem det enkelte barn og materialet, idet vi rører og arbejder
med materialerne, lytter og taler om fuglene.
- desuden læres der hvordan materialerne forholder sig i forhold ti varme
- at være forsigtig og tage hensyn til hinanden

VURDERING
- iagttage, hvordan børnene forholder sig til aktiviteten, er de motiveret eller ej?
- fik vi fremstillet mejsekuglerne?
- hvor opstod der problemer?
- fik vi snakket om fuglene og deres fodder (materialet)
- ved børnene noget om fuglene?


I den kommende netperiode vil jeg iagttage fuglene ved foderpladsen, for måske at beskrive nogle af dem på næste semester.


En anden ide kunne være at lave billeder af forskellige frugter eller grøtsager i sneen, hvilken jeg fik da jeg passede min lillebror i sidste uge.
Sammen gik vi på min terasse, da han gerne ville bygge en snemand med gulerodsnæse, hat og det hele. Desværre var der ikke nok sne for at lave en snemand. Vi bleb nød til, at finde på noget andet, vi kom på ideen at lave et billede med gulerødderne i sneen. Det blev til en gulerod af gulrødder.
Bagefter kom jeg i tanker om, at man også kunne lave aktiviteten på biotopen. Der har jeg allerede set nogle haresporer i sneen og de ville sikkert glade sig over nogle gulerødder midt om vinteren.
Det er billedet vi har lavet på min tagterasse - en stor gulerod


Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen