Freitag, 11. März 2011

FRA SKABELON TIL ØVESTYKKET (NEDERDEL)

Jeg befæstigede skabelonen med nåle på mit øvestof og med 2cm sømrum tegnede jeg rundt omkring.


Nu er mønstret overført på stoffet.


Inden jeg gik igang med at klippe, lagde jeg stoffet dobbelt og med nogle nåle satte jeg stoffet sammen, så forsiden og bagsiden er ens fra starten af.

Nu skal de to stykker stof bare sættes sammen og færdig er nederdelen :)


Jeg startede med at sætte den åbne lynlås fast på den ene side af nederdele og prøvede at sy så tæt som muligt ved tænderne, da der skulle ses mindst muligt af lynlåsen. Det samme gjorde jeg på den anden side. NB. For at vide hvor lynlåset skulle pladseres, stryede jeg kanten forinden, der hvor sømmen skal være bagefter.


Efterfølgende lagde jeg de to stykker stof ovenpå hinanden og syede langs kanten under lynlåset (syede sidesømmen sammen,ca.1cm længere end lynlåsen, sådan at en del af lynlåsen forsvandt). Her skulle der huskes på, at lynlåsen var lukket, da tapen ellers syes fast.

Nu var den første side syet sammen og jeg gik igang med at stryge kanten, på den måde vil den passe bedre og ikke bule ud i siderne.


For at vide, hvor jeg skulle sy nederdelen sammen på den anden side, lavede jeg en streg med skræderkrid forinden.

Da jeg også havde syet den side sammen stryede jeg kanten ud igen.


Nu stryede jeg de nedfoldene kanter foroven og forneden. Derefter satte jeg kanten fast med nåle og syede først den nederste og så den øverste kant.


Nu troede jeg at nederdelen var færdig, men da jeg vendte den fandt jeg ud af, at lynlåset ikke var bleven så pæn, da man kunne se den alt for meget. I stedet for at tage lynlåset ud igen, syede jeg nu bare endnu langsommere og tættere ved tænderne. Det lykkedes fint og dermed fik jeg enda ændret det lille hak der var fra lynlåset til resten af den syede kant (sidesømmen).




Nu kan den prøves, passer den eller skal der foretages ændringer?

Den passer - HURRA!



EVALUERING:
Ved produktionen af prøve-nederdelen blev jeg opmærksom på at der findes mange forskellige lynlåse, som kan bruges forskellige. Til den næste nederdel skal farven af lynlåses selvfølgelig afstemmes med materialet, desuden vil jeg prøve at få fat i en gemt lynlås, dvs en lynlås hvor tænderne er betydelig mindre, hvor skyderen sidder på indersiden og kun tapen kigger frem. Desuden har jeg fundet ud af, at min symaskine nok skal på pension, den havde det godt nok svært undervejs og lavede nogle knuder på undersiden – godt det kun var et øvestykke. Til at fremstille den næste nederdel skal jeg helst få fat i en anden symaskine. Da det er et øvestykke har jeg undladt at sye zigzag, for at sikre at stoffet ikke flosser op, det skal selvfølgelig gøres næste gang.


Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen