Donnerstag, 11. November 2010

REFLEKTIONER OVER PRAKTIKKEN


I min første lønnet praktik arbejdede jeg indenfor Område Tønder, et bo og beskæftigelsestilbud for personer med betydelig og varig nedsat fysisk og psykisk funktionsevne.
Primær har jeg været tildelt værkstedet Ribelandevej 23, men to formiddage om ugen arbejdede jeg på Vidåværkstedet
.

I løbet af praktikken har jeg sammen med borgerne været igang med forskellige aktiviteter. For det meste var det nogle af værkstedets tilbud om at arbejde med med træ, pil, dæk og glas. I fællesskab fremstillede vi blandt andet armbånd, fuglehuse, broscher, kurve, gyngeheste, vaser m.m. Her fik jeg et godt indblik i hvordan og hvad der kan laves med de forskellige materialer.
Endvidere har jeg sammen med borgerne fremstillet dyr af papmache og ting af perler.




Desuden har jeg lavet et didaktisk forløb som havde forbindelse til linjefaget VNT.

Hos de voksne med nedsat funktionsevne, jeg mødte i min praktik, lagde jeg mærke til, at de sidder meget og bliver kørt med bil/bus fra sted til sted og at de såmed kun har få muligheder for at opholde og bevæge sig i naturen.

Derfor har jeg valgt at lave en udendørsaktivitet i skoven.
For at det giver mening med en udendørsaktivitet i skoven, har jeg valgt at dele aktiviteten op i to dele:

  • En skovtur, hvor vi samler naturmaterialer og
  • En dag på værkstedet, hvor vi med de samlede materialer fremstiller noget
Første aktivitetSammen med 5 borgere og en ledsager var jeg ude i skoven (Soldaterskoven, Tønder) for at samle naturmaterialer.
Målet ud over at finde og samle materialer og lave erfaringer med naturen, var at stimulere borgernes sanser og at skabe et fælles tredje.


Anden akitvitet
Dette forløb fandt sted på værkstedet, hvor jeg sammen med borgerne fremstillede et vægtæppe af
de på skovturen samlede naturmaterialer.
Målet var at understøtte og fremme borgernes kreativitet, at arbejde med naturmaterialer, at borgerne knytter sammenhæng mellem skovturen og denne aktivitet og at vi havde et fælles udgangspunkt for kommunikation.


KonklusionI det hele taget synes jeg, at det har været to gode aktiviteter. Jeg fik motiveret borgerne til at deltage i begge aktiviteter. Den første aktivitet ude i skoven gik bedre end den anden på værkstedet.

Alle borgere bevægede sig på skiftende undergrund og idet jeg opfordrede dem til at røre og lugte på naturmaterialerne, blev deres sanser stimuleret.

En anden vigtig ting er, at relationerne til de enkelte er bleven styrket. Vi alle inklusive mig, havde et fælles tredje. Vi lærte hinanden at kende på en anden måde og lavede fælles erfaringer, som vi også også kunne snakke om på værkstedet.

Forløbet med vægtæpppet var en dag med meget kommunikation. Det blev til en rigtig klippe-hygge-dag med en hel masse at snakke om. Borgerne snakkede indbyrdes og jeg kunne iagttage at borgerne kunne knytte sammenhæng til skovturen.




Det er stortset det, jeg har været omkring i løbet af min praktik.

2 Kommentare:

  1. Hej Aileen

    Super at du har opdateret med beskrivelse af VNT forløb i praktikken :-)

    Og nogle flotte close ups af dine vandhuls småkravl - det tegner godt ift. din biotop opgave...

    Vh Ida

    AntwortenLöschen